Prawo konsumenckie – korzystasz z niego mądrze?

Prawo konsumenckie – korzystasz z niego mądrze?

Zakupy są jedną z najpopularniejszych czynności wykonywanych w ciągu dnia. Idąc do pracy, kupujemy rano pieczywo w piekarni, wracając do domu, wstępujemy do sklepu po kilka drobiazgów. Czy dokonując codziennych czynności, zastanawiasz się nad swoimi prawami? Do zwrotu, reklamacji, odstąpienia od umowy? Teoretycznie wydaje się, że wszyscy wiemy o swoich zobowiązaniach i przywilejach regulowanych przez ustawę.

Prawo konsumenckie – jak odstąpić od umowy?

Przy zakupach kierujemy się emocjami. Tak, nawet jeśli Ty należysz do osób, które zawsze mają listę zakupów i ściśle trzymają się jej, wędrując po sklepie, to każdy z nas jest podatny na emocje. Od czasu do czasu kupimy coś, czego do końca nie potrzebujemy. Dotyczy to szczególnie wyborów dokonywanych w sieci. W jaki sposób możemy rozwiązać umowę zawartą przez Internet ze sprzedającym?

Z pomocą przychodzi ustawa o prawach konsumenta. W niej znajdują się wszystkie najważniejsze przepisy, które pomogą uniknąć kłopotów i pozwolą ubiegać się o przywileje konsumenta, gdy te zostały złamane.

Odstąpić od umowy zawartej poza lokalem sprzedającego możemy w ciągu czternastu dni. Rezygnując z danego towaru, jako konsumenci nie mamy obowiązku podawać przyczyn, które wpłynęły na zmianę naszej decyzji. Jednak od kiedy dwa tygodnie zaczynają być naliczane?

Wszystko zależy od tego, w jaki sposób będzie realizowana transakcja. Jeśli zamówimy przez internet produkt, który ma dotrzeć do nas pocztą lub kurierem, to czternaście dni naliczane jest od momentu przekazania towaru konsumentowi przez kuriera.

Gdy umowa zawiera asortyment dostarczany partiami, ustawowy czas dwóch tygodni liczymy od chwili odebrania. Ważne – w przypadku zapisu o dostawach rzeczy przez określony czas (na przykład przez miesiąc przychodzi do domu karma dla zwierząt) termin na odstąpienie od umowy biegnie po odebraniu pierwszej części towaru.

Prawa konsumenta – do kogo zgłosić się z pomocą?

W świecie konsumpcji musimy być czujni. Tylko w ten sposób możemy zmniejszyć swoje szanse na straty, przede wszystkim finansowe. Czytanie regulaminów sklepów internetowych, umów i znajomość prawa, czasami może okazać się zbyt małym zabezpieczeniem przed oszustami. Wtedy z pomocą przychodzi rzecznik praw konsumentów. Osoba gotowa zadbać o Twoje prawo. Tam uzyskasz zbiór porad, które pomogą wypracować najlepsze dla Ciebie rozwiązanie. Tak, aby prawo konsumenckie było zawsze po Twojej stronie!

Damian Misztal

Czytaj również

Dodaj komentarz