Pozycjonowanie jest formą promocji strony internetowej – służącej zarówno jako wizytówka firmy, jak i sklepu. Dzięki pozycjonowaniu strona ląduje w wysokich pozycjach w wyszukiwarce, po wpisaniu konkretnych fraz kluczowych. Pozycjonowanie może się odbywać na różnych zasięgach – na całą Polskę lub lokalnie. W wielu, jak nie w większości przypadkach, bardziej opłaca się pozycjonować w sposób lokalny – dlaczego? Na to pytanie, jak i wiele innych odpowiadamy w poniższym artykule.
Pozycjonowanie lokalne – co oznacza?
Wspomnieliśmy, że pozycjonowanie może się odbywać zarówno globalnie (na cały kraj), jak i lokalnie. Jak łatwo można się domyśleć, pozycjonowanie lokalne polega na szeregu działań z zakresu SEO, których celem jest zwiększenie widoczności strony na dane frazy kluczowe, związane z konkretną lokalizacją. Zazwyczaj jest to miasto, np. pozycjonowanie Warszawa, fizjoterapeuta Elbląg, fryzjer Poznań. Rzadziej występuje pozycjonowanie na województwo – a przynajmniej odradza się takiego pozycjonowania.
Kto powinien skorzystać z pozycjonowania lokalnego?
Lokalne pozycjonowanie jest zalecane większości firm usługowych, które prowadzą działalność w konkretnym mieście, gminie bądź województwie. Warto dodać, że Google w pierwszej kolejności pokazuje wyniki dla użytkownika właśnie z jego najbliższego otoczenia, czyli miasta, z którego pochodzi. Świadcząc więc usługi lokalnie, czyli będąc fryzjerem, właścicielem restauracji, kręgarzem czy właścicielem siłowni, powinno się inwestować właśnie w pozycjonowanie lokalne.
A co, jeśli świadczymy usługi nie na jedną, ale kilka lokalizacji? Jeżeli posiadamy obiekty w różnych miastach, możemy się oddzielnie pozycjonować na każde z tych miast – warto wtedy mieć osobne strony lub podstrony na inne lokalizacje.
Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
Ten rodzaj pozycjonowania nie różni się znacząco od tradycyjnych działań SEO (optymalizacja treści, poprawa kodu strony, dostosowanie do wersji mobilnych). Jedyną różnicą jest to, że dobór fraz, na których chcemy się skupić, powinny mieć interesującą nas (klienta) lokalizację (nazwę miasta, gminy). Dużą pomocą jest również sprawdzenie konkurencji – na jakie frazy jest najbardziej widoczna, w jaki sposób ma stworzoną stronę, jaki rodzaj treści w niej występuje itd.
Duże znaczenie ma także założenie wizytówki Google Moja Firma. Znajdują się w niej najbardziej potrzebne informacje o firmie, czyli adres, numer telefonu oraz link do strony www. Można również dodać niedługi opis z listą usług. Wizytówka posiada możliwość zostawienia opinii na temat firmy przez użytkowników. Wszystko to kształtuje się na jej wizerunek, jak również pozwala na uzyskanie lepszych wyników w pozycjonowaniu.
Wśród działań pozycjonowania lokalnego wymienić można zakładanie katalogów regionalnych (nie tylko na miasto, ale i województwo), jak i publikację ogłoszeń lokalnych czy artykułów w regionalnych portalach informacyjnych. Wiele z nich umożliwia publikację płatnych tekstów, w formie reklamy.
Korzyści z pozycjonowania lokalnego
Pozycjonowanie lokalne umożliwia pozyskanie dokładnie takich klientów, jakich chcemy i oczekujemy. Mając kawiarnię w Krakowie nie interesują nas klienci z Opola czy Gdańska – dlatego SEO skupione na konkretną lokalizację opłaca się znacznie bardziej w tym przypadku, aniżeli ogólnopolskie. Dzięki niemu budujemy rozpoznawalność i świadomość istnienia naszej marki na lokalnym rynku.
Dodaj komentarz