Dlaczego analiza konkurencji jest ważna?

0
49

„Nie patrz na innych, patrz na siebie”, „Rób swoje, nie myśl o tym, co robią inni” – jakże często słyszeliśmy takie zdania i to już w wieku szkolnym, a nie opuszczają nas nawet, a szczególnie wtedy, gdy w dorosłym życiu rozkręcamy własny biznes. Młodym przedsiębiorcom często radzi się, by byli niezależni i nie oglądali się na to, co inni myślą i robią – tymczasem obserwowanie tego, co się dzieje na rynku, na którym działają jest bardzo ważne. I nie chodzi tylko o monitorowanie zachowań klientów, ale i o to, co robią rywale. Dlaczego analiza konkurencji jest istotna?

Ucz się na błędach – najlepiej cudzych

Skoro już jesteśmy przy popularnych powiedzeniach, mamy także słynne „trzeba uczyć się na błędach” albo „bądź mądry po szkodzie”. Obserwując swoją konkurencję na rynku można znacznie zmniejszyć bolesność i kosztowność zdobywania wiedzy i doświadczenia w prowadzeniu biznesu na błędach, pobierając naukę z potknięć rywali. Warto obserwować to, jakie decyzje podejmują konkurenci – wtedy łatwiej zidentyfikujemy te, które sprawiły, że rywale utracili swoją pozycję. Tym samym będziemy mogli uniknąć powtórzenia się ich nieudanego scenariusza w naszej działalności. Warto skupiać się nie tylko na teraźniejszości, ale także prześledzić nieudane posunięcia konkurentów z przeszłości – biorąc jednak poprawkę na to, że z biegiem czasu uwarunkowania rynkowe mogły się zmienić i kiedyś zła decyzja może aktualnie przynieść bardziej pozytywne rezultaty.

Rozglądaj się, by nie zostać w tyle

Każdy choć trochę rozeznany w ciekawych biznesowych przypadkach zna przykład Nokii, która z giganta w branży telefonów komórkowych drastycznie spadła do roli nieznaczącego gracza. Dlaczego? Gdyż nie dostrzegła, w którą stronę zmierzają rywale, wprowadzając na rynek wielofunkcyjne smartfony. Analiza konkurencji pozwana na identyfikowanie najnowszych trendów w ofertach rywali. Jeśli ich produkty, usługi, narzędzia marketingowe lub procesy sprzedaży stają się coraz nowocześniejsze i skuteczniejsze – nie możesz zostawać w tyle, bo być może także Ciebie czeka konieczność modernizacji swojego biznesu. Będąc na bieżąco z poczynaniami konkurencji nie zostaniesz w tyle za ich nowościami.

Wykorzystuj dobre przykłady

Nie zawsze prowadząc swój biznes mamy czas i fundusze by przetestować jakieś rozwiązanie albo nie mamy aż takiego apetytu na ryzyko by spróbować jakiejś nowości. Obserwując to, co wprowadzają do swoich ofert lub sposobów działania rywale, można zidentyfikować, jakie rozwiązania na naszym rynku się sprawdzają i zdecydować, czy sami chcemy ich spróbować. Badając rezultaty posunięć konkurencji można zastanowić się, czy któreś z nich warto zaimplementować także w naszej działalności – oczywiście nie uciekając się do nielegalnego kopiowania.

Określ, w jakim jesteś miejscu

Warto rozejrzeć się wokoło swojego biznesu by sprawdzić, w czym jesteśmy lepsi od konkurencji, a w czym gorsi. To, w czym jesteśmy lepsi podpowiada nam, co jest naszą przewagą konkurencyjną i na czym można budować swój przekaz marketingowy – przykładowo jeśli jesteśmy najszybsi w realizacji zamówień, warto uczynić z tego ważny element strategii promocji naszej firmy. Identyfikując kwestie, w których jesteśmy słabsi od naszych rywali, dowiadujemy się, co musimy poprawić, by się zbliżyć do czołowych graczy. Jeśli widzimy, że nasza witryna internetowa ma gorsze treści od konkurencji – wiemy, że musimy właśnie nad tym elementem popracować, szczególnie, jeśli jest on wyjątkowo ważny dla sukcesu na danym rynku.

Szybko identyfikuj nowych graczy

Systematyczne prowadzenie analizy konkurencji pozwala także na szybką identyfikację nowych podmiotów, które pojawiają się na rynku. Początkowo mały nowy gracz może wkrótce szturmem zdobyć sympatię klientów – warto zatem już na starcie przyglądać się jego działaniom, by być przygotowanym. Nowy rywal na rynku to także świeże spojrzenie i być może wprowadzenie innowacji – trzeba mieć na oku to, jak rozwija się działalność początkującego.

Bądź na bieżąco z sytuacją na rynku

Zagrożeniem dla Twojej działalności są nie tylko potencjalni nowi gracze – są nim także różnego rodzaju relacje między aktualnymi konkurentami. Jeśli gracze rynkowi zaczynają się łączyć w większe podmioty – miej na uwadze to, że wkrótce będziesz miał większych rywali. Jeśli konkurenci zaczynają integrować się na przykład z dostawcami produktów – wiedz, że to także ich umocni. Analiza konkurencji pozwala na szybkie identyfikowanie posunięć rywali i przygotowywanie się na nie na przykład poprzez wyszukiwanie własnych partnerów rynkowych.

Najlepszym rozwiązaniem w analizie konkurencji jest stała współpraca z agencją interaktywną, taką jak KoboSystem https://www.kobosystem.pl/, w której doświadczeni specjaliści działają szybko i sprawnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here